1. Spørreundersøkelsens resultater
  2. Vi har i dette kapitlet valgt å presentere deler av tallmaterialet som vi mener er representative for problemstillingen. Vedlagt er det fullstendige innsamlede tallmaterialet.

    1. Deltagelse
    2. Spørreundersøkelsen ble gjort i 8. 9. og 10.klasse ved Åmot Ungdomsskole. Til sammen deltok 125 elever. Kjønnsfordeling var som vist under;

      Graf 1

    3. Datamaskin/Internett hjemme
    4. Elevene ble spurt om de hadde datamaskin/Internett hjemme. De fikk 3 alternativer hvor de skulle krysse av for hva som passet best. Resultatet ble ganske overraskende da det var kun 25 elever som oppgav at de ikke hadde verken datamaskin eller Internett hjemme. 99 hadde datamaskin hjemme og 53 av disse hadde også Internett. Her hadde vi et avvik på 1, som ikke hadde svart.

      Graf 2

       

      1. Datamaskin hjemme, fordelt på kjønn
      2. Ser vi på forskjellen mellom jenter og gutter, ser vi at en liten overvekt gutter har datamaskin hjemme i forhold til jentene;

        Graf 3

      3. Har Internett hjemme, fordelt på kjønn
      4. Fordelingen er omtrent lik når vi ser på de som har Internett hjemme.

        Graf 4

         

         

         

      5. Har ikke datamaskin hjemme, fordelt på kjønn

      Forskjellen er derimot tydelig når vi ser på dem som ikke har datamaskin hjemme. Her er mange flere jenter som ikke har datamaskin sammenlignet med guttene;

      Graf 5

    5. Bruker datamaskin hjemme

Vi ville også finne ut hva slags tilgang elevene hadde til datamaskinen hjemme. Vi ga de som hadde datamaskin hjemme, følgende alternativer;

Svaralternativene var "Datamaskin" og "Internett". Vi har valgt å presentere dette spørsmålet i to punkter, ett for Datamaskin, og ett for Internett.

 

      1. Bruker egen privat, familiens så mye de vil eller familiens til bestemte tider
      2. Resultatet viser oss at et stort flertall av elevene enten har egen privat maskin, eller disponerer familiens (så mye de vil). Det var en god del flere gutter enn jenter som enten hadde egen maskin eller brukte familiens datamaskin (så mye de ville). Det var få av de som besvarte spørsmålet (4) som sjelden eller aldri brukte datamaskinen hjemme.

        Graf 6

      3. Bruker Internett hjemme, enten privat, så ofte de vil eller til bestemte tider

Når det gjelder bruken av Internett var også her det store flertall faste brukere. Ganske mange hadde faste tider hvor de kan bruke Internett, og i diagrammet nedenfor har vi slått sammen kategoriene, "Egen privat maskin", "Familiens så mye en vil" og "Familiens til bestemte tider".

Graf 7

Kun et fåtall av de som svarte på spørsmålet brukte sjelden eller aldri Internett (3stk.).

    1. Hva bruker elevene datamaskinen til hjemme ?
    2. Undersøkelsen viser ingen kjønnsforskjell ved bruk til lekser(stil, oppgaver) og bruk av Internett. Positivt er det at de fleste som har tilgang til maskin bruker denne.

      Lekser (stil, oppgaver)

      Mye bruk

      Bruker av og til

      Lite bruk

      Jenter

      10

      24

      8

      Gutter

      11

      30

      7

      Internett

      Mye bruk

      Bruker av og til

      Lite bruk

      Jenter

      15

      11

      1

      Gutter

      16

      13

      2

      Tabell 1

      Når det gjelder spill viser det seg ,som ventet, at guttene prioriterer dette , mens jentene i stor

      grad spiller av og til. Både jenter og gutter spiller – få som ikke spiller.

      Bruker spill

      Mye bruk

      Bruker av og til

      Lite bruk

      Jenter

      9

      27

      4

      Gutter

      33

      17

      1

      Tabell 2

      Som ventet er jentene mer interessert i å skrive (brev, dagbok) enn gutter. Det er forholdsvis mange gutter som skriver lite.

      Skriver (brev, dagbok osv)

      Mye bruk

      Bruker av og til

      Lite bruk

      Jenter

      19

      16

      8

      Gutter

      5

      18

      19

      Tabell 3

      Det viser seg også at verken jenter eller gutter bruker maskin til matematikk i særlig grad. Dette kan tyde på at Excel brukes lite i hjemmearbeid, naturlig nok da ikke alle elevene disponerer maskin hjemme og det derfor ikke gis oppgaver ment for datamaskin.

      Matematikk

      Mye bruk

      Bruker av og til

      Lite bruk

      Jenter

      0

      3

      28

      Gutter

      0

      8

      30

      Tabell 4

      Noe uventet var det at guttene var ivrigere til å tegne enn jentene:

      Tegner

      Mye bruk

      Bruker av og til

      Lite bruk

      Jenter

      1

      22

      11

      Gutter

      10

      16

      15

      Tabell 5

    3. Hvilke programmer bruker elevene hjemme ?
    4. Svarene fra elevene tyder på at mange ikke var helt klar over hva programmene de brukte het . Eksempelvis hadde elever krysset av på både Win95, Win98 og WinNT samtidig. Naturlig nok viste det seg at elevene i 8. klasse kjente navnene dårligst. Guttene kjenner programmene noe bedre enn jentene. De programmene de kjente best var:

      Program

      Jenter

      Gutter

      Word

      32

      41

      Win95

      21

      27

      Powerpoint

      15

      22

      Win98

      13

      23

      FrontPage

      15

      15

      Tabell 6

    5. Jente/guttekvelder
    6. Ved skolen er det blitt arrangert såkalte jente og guttekvelder. Dette er kvelder som bare jenter, eller bare gutter har adgang til. Vi lurte litt på hvor populære disse kveldene er, og hvor mange som faktisk deltok på disse kveldene. På spørsmålet; Har du vært på jente/guttekvelder fikk elevene svaralternativene; Ofte, Noen ganger og Aldri.

       
       

      Sum jenter

      Sum gutter

      Ofte

      14

      13

      Noen ganger

      44

      30

      Aldri

      6

      17

      Tabell 7

      Resultatene viser klart at jentene er mer aktive brukere av tilbudet enn gutta er. Det er like mange som bruker tilbudet ofte, mens jentene er flinkere til å benytte seg av tilbudet noen ganger enn gutta. At det kun er 6 jenter som aldri har benyttet seg av tilbudet, synes vi svært positivt. Særlig når vi vet at 3 av disse oppgav lang vei/ingen transport som grunn til at de aldri hadde vært på jentekveld.

    7. Hvorfor har du ikke vært på jente/guttekveldene ?
    8. Årsaken til at elever ikke har vært på jente/guttekvelder, ligger stort sett på at de ikke har tid, bor for langt unna, eller er ikke interessert. Noen har av de har også utstyr hjemme og så ikke poenget med å møte opp.

    9. Hva likte du best ved jente/guttekveldene ?
    10. Interessant var det jo å finne ut hva elevene likte best ved disse kveldene. Vi ga dem mulighetene til å nummerere alternativene ut ifra hvordan de likte tilbudene.

       

      Sum jenter

      Sum gutter

      Fikk bruke Internett fritt

      55

      39

      Fikk jobbe fritt

      39

      22

      Trengte ikke være flink

      31

      20

      Fikk hjelp ved vanskeligheter

      14

      2

      Var bare jenter/gutter der

      10

      4

      Fikk lære mye data

      8

      4

      Tabell 8

      Det er tydelig at målet om at kveldene skulle være mest mulig fri, og lite styrt har vært en suksess blant elevene. Vi merker oss at jentene er flinkere til å krysse av på alternativene enn gutta. Prioritetene er de samme hos begge kjønn. Det er tydelig at fri tilgang til Internett er en forutsetning for å ha slike åpne kvelder.

       

       

    11. Hvem liker du best å sitte sammen når…
    12. Vi ville finne ut hvem elevene trives best sammen med når de jobber med data. Vi spurte spørsmålene; "Hvem liker du best å sitte sammen med når du lærer data, når du arbeider med fag på datarommet, når du driver med Internett og når du "leker" med data." Svaralternativene elevene fikk var; "Jente, Gutt og Ingen betydning." Resultatene var ganske klare. De store flertall av elevene, 81 til 86, mente det var ingen betydning hvem de satt sammen med. Fordelingen på kjønn viste samme holdning hos begge kjønn. Litt lavere var det når det gjaldt bruken av Internett, selv om 68 fortsatt mente det var ingen betydning hvem de satt sammen med

       

      Ingen betydning

      Jenter

      Gutter

      I alt

      Lærer

      45

      41

      86

      Arbeider

      42

      42

      84

      Internett

      33

      35

      68

      Leker

      43

      38

      81

      Tabell 9

      18 jenter foretrakk jenter ved disse aktivitetene (28 ved bruk av Internett), mellom 9 og 20 gutter foretrakk gutter (ved bruk av Internett).

    13. Hvem synes du får mest oppmerksomhet….
    14. Åmot Ungdomsskole har drevet i de senere år med en jentevinkling når det gjelder satsingen på data. Interessant, synes vi det ville være å finne ut elevenes reaksjoner og erfaringer på denne satsingen. Vi spurte derfor elevene hvem de syntes får mest oppmerksomhet når de har dataundervisning på skolen, er på datarommet, har prosjekter med data og når de skal finne noe på data. Resultatene viser at det store flertallet, 77 til 102, mente at jentene og guttene får like mye oppmerksomhet.

      Like mye oppmerksomhet

      Jenter

      Gutter

      I alt

      Dataundervisning

      44

      33

      77

      På datarommet

      53

      45

      98

      Prosjekt

      55

      47

      102

      Finn noe..

      54

      45

      95

      Tabell 10

      En kuriositet er det jo at det er veldig få av jentene (1 til 7) som oppfatter at jentene får mer oppmerksomhet enn gutta, mens noen flere gutter (6 til 19) synes at jenter får mer oppmerksomhet. Det store flertall av begge kjønn synes alle får lik oppmerksomhet.

      Jentene mest oppmerksomhet

      Jenter

      Gutter

      Dataundervisning

      7

      19

      På datarommet

      1

      11

      Prosjekt

      1

      6

      Finn noe..

      6

      10

      Tabell 11

      Svært få jenter synes de får spesiell oppmerksomhet, noen flere gutter synes jentene får spesiell oppmerksomhet – merker guttene jentevinklingen bedre enn jentene?

      Guttene mest oppmerksomhet

      Jenter

      Gutter

      Dataundervisning

      7

      7

      På datarommet

      7

      4

      Prosjekt

      7

      6

      Finn noe..

      1

      4

      Tabell 12

      Noen flere jenter synes guttene får mer oppmerksomhet enn dem – og noen gutter synes også det – Kan dette tyde på at jentevinklingen er for diskre`?

       

    15. Hvordan ser du på disse påstandene:
    16. For å prøve å kartlegge forskjellige holdninger til data, ville vi finne ut hvordan elevene så på følgende påstander; "Data er viktigst for jenter", "Jenter må kunne data for å få jobb", "Jenter er flinkere til å lære data", "Jenter liker best å drive med Internett", "Jenter liker best dataspill". Svaralternativene var; "Enig", "Likt for begge kjønn", "Viktigst for gutter".

      Resultatet under viser at de aller fleste elevene, både jenter og gutter, mente at det ikke er noen kjønnsforskjell i deres holdning til data.

       

      Likt for begge kjønn

      Jenter

      Gutter

      I alt

      Data viktigst for jenter

      62

      57

      119

      Jenter kunne data for å få jobb

      56

      49

      105

      Jenter er flinkere til å lære data

      56

      45

      101

      Jenter liker best å drive med Internett..

      46

      35

      81

      Jenter liker best dataspill

      33

      12

      45

      Tabell 13

      Unntaket kom på den siste påstanden som gjaldt dataspill. Her var det 71 som mente at gutter likte best dataspill. Dette var vel heller ingen overraskelse.

    17. Programmer på skolen
    18. Svarene fra elevene tyder på at mange ikke var helt klar over hva programmene de brukte het . Eksempelvis hadde elever krysset av på både Win95, Win98 og WinNT samtidig. Naturlig nok viste det seg at elevene i 8. klasse kjente navnene dårligst. Tendensen er også her at guttene kjenner programmene noe bedre enn jentene. De programmene de kjente best var:

      Program

      Jenter

      Gutter

      Word

      38

      38

      Win95

      29

      59

      Powerpoint

      20

      25

      Win98

      26

      58

      FrontPage

      27

      30

      WinNT

      3

      23

      Tabell 14

    19. Litt om bruk av Internett hjemme
    20. Vi ville finne ut hvor mye elevene brukte Internett hjemme og stile spørsmålet; "Hvor ofte bruker du Internett hjemme?" Svaralternativene var; "Hver dag", "Flere ganger i uka", "Sjelden" og "Aldri". 46 av de 53 elevene som hadde Internett hjemme bruker det flere ganger i uka eller hver dag. Summen av de som bruker Internett hjemme er mye høyere enn antall elever som tidligere har oppgitt at de har Internett hjemme. Forskjellen er tror vi har til dels årsak i feilsvar og til dels årsak i at elevene bruker Internett hjemme hos hverandre.

      Bruk av Internett hjemme

      Jenter

      Gutter

      Hver dag/flere ganger i uken

      22

      24

      Sjelden/aldri

      12

      15

      Tabell 15

      Når det gjelder kjønnsforskjellen ser vi at det er liten forskjell på gutter og jenter og bruken av Internett hver dag eller flere ganger i uka;

      Graf 8

    21. Hvor ofte bruker du Internett på skolen ?
    22. Vi ville også finne ut hvor ofte elevene bruke Internett på skolen. Vi ga de samme svaralternativene. Tydelig var det at Internett blir mer brukt hjemme enn på skolen. Alle klassene hadde ikke tilgang til datarom og Internett da denne undersøkelsen ble gjort.

      Bruk av Internett på skolen

      Jenter

      Gutter

      Hver dag

      0

      0

      Flere ganger i uken

      19

      20

      Sjelden/aldri

      41

      33

      Tabell 16

      Resultatet viste at ingen av elevene brukte Internett hver dag. 39 av elevene mente de brukte Internett flere ganger i uka, mens 73 mente de brukte det sjelden på skolen. Det store tallet på sjelden bruk, skyldes nok heller mangel på tilgang enn lyst til å bruke. Når det gjelder kjønnsforskjellen mente flere jenter enn gutter at du brukte Internett sjelden på skolen.

       

    23. Hva bruker du Internett til ?
    24. Vi ville prøve å finne ut hva elevene bruker Internett til, både hjemme og på skolen. Er det noen forskjell på gutter og jenters bruk ? Her kunne elevene svare hva de ville, de fikk ikke oppgitt noen alternativer. Vi har prøvd å samle "trådene" og finne ut hva som går igjen i svarene til elevene.

       

      Hjemme

       

      Jenter

      Gutter

      Ialt

      Skrevet/mottatt e-mail

      21

      20

      41

      Spilt

      7

      18

      25

      Chattet med andre

      16

      15

      31

      Søkt etter fagstoff

      11

      8

      19

      Søkt etter hobbystoff

      9

      12

      21

      Surfet på nettet

      17

      21

      38

      Skolen

      Skrevet/mottatt e-mail

      37

      30

      67

      Spilt

      5

      11

      16

      Chattet med andre

      30

      27

      57

      Søkt etter fagstoff

      30

      27

      57

      Søkt etter hobbystoff

      9

      30

      39

      Surfet på nettet

      28

      35

      63

      Tabell 17

      Resultatet viser et stort og allsidig bruk av Internett og at det ikke er store forskjeller mellom hva de bruker nettet til på skolen og hjemme. Noen flere bruker Internett til spill hjemme enn på skolen, og søk etter fagstoff foregår for det meste på skolen.

      Det er liten forskjell på jenters og gutters bruk av nettet,men ser vi at det er flere gutter enn jenter som bruker Internett til spill. Flest gutter er det også som søker etter hobbystoff på Internett.

    25. Hvorfor liker elevene data/Internett?
    26. Hva synes så elevene om data/Internett. Hva er det som gjør at elevene liker data og Internett ? Her fikk også elevene skrive hva de ville. Vi har gruppert noen av svarene i denne tabellen;

       

      Sum jenter

      Sum gutter

      I alt

      Underholdning

      15

      18

      33

      Chatte

      21

      9

      30

      Surfe

      25

      3

      28

      Lærerikt

      11

      9

      20

      Informasjonssøking

      6

      12

      18

      Sende/motta mail

      14

      3

      17

      Tabell 18

      Vi merker oss at jentene har gjort flere valg enn guttene på dette spørsmålet ( 99 jenter og 71 gutter), noe som tyder på at jentene er mer bevisst på hva de liker enn gutta.

    27. Hvorfor liker du ikke data/Internett?
    28. Svært få elever svarte på dette (10).Svarene viste ingen bestemte tendenser eller felles holdninger. 3jenter og 7 gutter svarte i alt. 7 ulike svar med stort sett en elev pr svar.3 syntes Internett tar for lang tid. Andre argumenter: dyrt, blir formye data, vondt i hodet. Dette tyder på svært liten motvilje mot faget.

    29. Hva mener du jentene/guttene liker best ved data/Internett?
    30. Litt interessant er det å finne ut hva jentene mener gutta liker best, og hva gutta mener jentene liker best. Her var det heller ingen svaralternativer, elevene skulle her skrive stikkord. Først på hva de mente jentene likte best ved data/Internett, så hva de mente guttene likte best ved data/Internett.

       

      Hva du mener jentene liker best

      Hva du mener guttene liker best

      Jenter

      Gutter

      Jenter

      Gutter

      E -mail

      32

      21

      8

      8

      Chatte

      40

      30

      20

      27

      Surfe

      4

      5

      13

      16

      Infosøk

      21

      5

      8

      19

      Spill

      3

      1

      22

      19

      Porno/damer

      Ikke nevnt

      Ikke nevnt

      9

      5

      Tabell 19

      Tabellen viser både jenter og gutter mener jentene liker e-mail og chatting bedre enn guttene., og at guttene liker å surfe og spille bedre enn jentene. Valget Infosøk viser at jentene er mer interessert i dette enn guttene tror og at guttene er mer interessert enn det jentene tror – noe som kan tyde på at dette er et emne det blir snakket lite om når det blir snakket sammen om databruk. At noen, både jenter og gutter, mener at gutter ser på porno/damer, er vel naturlig da mange elever er opptatte av sex/jenter i ungdomsskolealderen.

    31. Stikkord hvordan skolen kan bedre dataundervisningen for jenter/gutter.
    32. Her var svarene entydige fra både jenter og gutter. Det som trengs er mer datatid og mer lærdom. Andre argumenter for bedring av undervisningen fikk en eller to stemmer.

       

      Bedre undervisningen for jenter

      Bedre undervisningen for gutter

      Jenter

      Gutter

      Jenter

      Gutter

      Mer datatid

      21

      15

      12

      21

      Lære mer

      7

      1

      8

      31

      Tabell 20

      Både jenter og gutter mener det først og fremst trengs mer datatid – mer undervisningstid i data – for å få undervisningen bedre. At guttene prioriterer det å lære mer, tyder på et opplæringsbehov hos dem som vi ikke kan se er kommet fram hos jentene.

    33. Fremtidig yrkesutdannelse

Interessant ville det være i denne sammenheng å undersøke hvor mange av elevene som kunne tenke seg å ta en videre utdannelse innen data, et yrke med mye data eller rett og slett ikke kunne tenke seg å jobbe med data i det hele tatt. Vi ga de alternativene;a)"Tror du at du kommer til å, satse på et yrke og en utdannelse innen data,b) satse på et yrke med mye data eller c) satse på et yrke det er lite/ikke data. Under gjennomgangen av svarene fikk vi inntrykk av at veldig mange hadde problemer med å skille de to første alternativene. Siden disse kan virke ganske like har vi her slått sammen resultatene på disse. Vi fikk da at 26 jenter og 39 gutter kunne tenke seg en utdannelse/yrke med mye data, mens 28 jenter og13 gutter ville satse på et yrke med lite/ikke data i det hele tatt.

Vi ser her tydelig kjønnsforskjell. Overraskende mange jenter vil ikke satse på data i det hele tatt. Dette er litt uventet da holdninger som ellers er kommet fram i undersøkelsen, viser jevn interesse og bruk av data både hjemme og på skolen.

Kan dette ha noe med det generelle yrkesvalg å gjøre der gutter velger mer tekniske fag og jentene mer omsorgsfag?