Åmot ungdomsskoles nettsider!

Mandag 11.09.06

Andre dag på reisen. Vi er klar over at det er nok en lang dag i bussen før vi endelig er fremme i Krakow, hvor vi skal tilbringe de neste nettene. Morgenen er tidlig, cirka kl 06.00 kjører vi av ferja som brakte oss fra Trelleborg til Rostock. De fleste av oss brukte nok natta til å få noe høyst nødvendig søvn. Det var ikke frokost på båten. Rett fra senga til bussen. Bussen var sadlet opp klar til å kjøre av båten i passelig tid. Da begynte folk (Sondre og Jim Åge) å huske på gjenglemte ting på lugaren. (De fikk tingene sine tilbakeJ)

De første to timene var det stille på bussen, de fleste sov. Vi så morgentåka ligge tykk over åkrene nord i Tyskland. Åkrer blandet med industriområder. Tåke og røyk. Vi var lovet frokost etter to timer med effektiv kjøring. De som sov ble brutalt vekket av uutholdelig danseband musikk da det var tid for mat. Navn på sted og restaurant finnes ikke i undertegnedes hukommelse, men er nok heller ikke så relativt. Uansett var frokosten god. Med frokosten vel fortært, startet neste etappe.

Turen gikk nedover strake, tyske motorveier. Når vi var på ”Autobanen” og om vi i det hele tatt var på ”Autobanen” er uvisst, men fort gikk det nå uansett. Liv Berit, reiseleder, informerte oss om at hun på hver tur hadde opplevd bilulykker langs veien. Og nei, hun har ikke bare vært reiseleder på disse turene kun en gang, over 30 faktisk. Dette var jo svært oppløftende.

Det tok ikke for lang tid vi nådde grensa til Polen. Kan tro det ble tyst på bussen da både en tysk og en polsk grensevakt kom inn på bussen for å sjekke passene. Etter et par minutter med nervøs stemning i bussen rullet bussen over grensa. Jubel!! Vi var i Polen. Veien som vi kjørte på nå var ingen andre enn Hitlers egen betong vei fra 30-tallet. Den var imidlertid under renovering, men den var i overraskende god stand til å være over 70 åt gamle. Langs veien satt det en og annen polakk og solgte sine selvproduserte/selvplukkete(sopp) varer.

10.klasse-jentene hygger segi  Polen.

Lunsj ble inntatt rett etter grensepassering. Vi fikk utdelt matpakker. Her vekslet òg de fleste av oss noen kontanter over til zloty (zvoty). Den første polske butikken ble flittig besøkt, og for en pris! Halvliter med vann for 4 kr. Det er billig.

Turen forsatte gjennom polske skoger. Ikke så veldig mye å se på. Vi hadde samme mønster som dagen før, kjørte i et par timer og hadde deretter en god pause. Det ble klart allerede ved grensa at vi lå godt an i henhold til tidsskjemaet. På bussen så vi film. Den handlet om hvordan det gikk til at andre verdenskrig startet og hvordan Hitler fikk med seg hele folket. Veldig interessant. Vi så òg Istid og Fleksnes.

Stemningen på bussen var på topp, til tider høyt støynivå, men det er vel ikke til å unngå når man tar en gjeng med ungdommer og setter dem inni en buss. Er det vel? Vi kom etter hvert til et stort butikkompleks, med butikker som Ikea og Tesco, samt masse småbutikker. Her tilbrakte vi en liten stund.

I halv sjutiden var vi framme i Krakow. Motellet ble funnet med en gang og vi raskt tildelt rom. Etter noe tid til å dusje, eventuelt sove, ble det servert treretters middag på motellet. Mat smakte veldig godt. Resten av kvelden ble brukt til sosialt samkvem.

Jeg tror nok alle er litt spente på hva som venter oss i den største og mest beryktede konsentrasjonsleiren, Auzswitz. By the way så er det i dag fem år siden terrorangrepene I New York.

Robert Wood, Krakow, 11.09.06

Forside Skolen vår | Prosjekter | Elevsider | Ansatte
| Nettsteder | Arkiv | English

Send gjerne kommentarer om skolens hjemmesider!