Oppdatert
27.09.06

Deset oppvekstsenter
Arbe
idsplaner


 

 Se eksempler:

1.klasse

2.klasse

3.klasse

4.klasse

5.klasse

6.klasse

7.klasse

 

 

 

 

 

 

Hit Counter

 

 

 

Bruk av individuelle arbeidsplaner i undervisningen

En arbeidsplan er en strukturert plan beregnet for en kortere eller lengre tidsperiode.
Ut fra denne vet den enkelte elev hva som skal, bør eller kan gjøres.
Det innebærer valgmuligheter innenfor en gitt ramme.

          

Hvorfor benytte individuelle arbeidsplaner?
Vi får mer selvstendige elever fordi eleven:

  • må planlegge arbeidet
  • må ta valg
  • må finne fram stoff
  • kan jobbe i sitt eget tempo

Vi trener elevene til større ansvar ved at eleven har:

  • ansvar for egen læring
  • ansvar for å fullføre et arbeid
  • ansvar for å disponere tiden

Andre positive effekter for elevene:

  • får tillitt fra læreren
  • motivasjonen for egen læring øker
  • opplæringen blir problemorientert i stedet for ”ferdigtygget”

 Arbeidsformen frigjør læreren til å:

  • få bedre tid til å ta seg av enkelt elever
  • være veileder for elevene
  • differensiere og tilpasse stoffet til den enkelte

Arbeidsplanene bør inneholde variasjon i arbeidsoppgaver og arbeidsmåter:

  • Individuelt arbeid
  • Pararbeid
  • Gruppearbeid
  • Muntlige aktiviteter
  • Skriftlige aktiviteter
  • Praktiske oppgaver
  • Fysisk aktivitet
  • Oppgaver som krever kontakt elev/lærer
  • Valgfrie oppgaver

Lærerens rolle under arbeid med individuelle arbeidsplaner

  • Vær tilgjengelig for elevene når de trenger hjelp
  • Vær aktiv ved å gå inn i elevenes arbeidssituasjon for å sikre kvalitet på arbeidet og læringseffekten
  • Være veileder, still spørsmål, unngå ferdige svar, bidra til å gi elevene refleksjon.
  • Hjelp elevene med planleggingen av arbeidet, både i oppstarten og underveis i arbeidet
  • Vær effektiv, benytt ”ledig” tid til å gå gjennom elevenes arbeider.
  • Vær tydelig, gi klare signaler om positive og negative ting som skjer.
  • Vær observatør, se på elevenes ulike måter å jobbe på.

 Ulemper/problemer ved bruk av arbeidsplaner

  • Noen få elever trenger mer oppfølging for å lære å disponere arbeidet. Dette kan løses ved bl.a ved at de får planer for en dag om gangen i starten og ved at lekser holdes utenfor.
  • Læreren kan føle seg overflødig.