Bruk av
individuelle arbeidsplaner i undervisningen
En arbeidsplan er en strukturert plan beregnet
for en kortere eller lengre tidsperiode.
Ut fra denne vet den enkelte elev
hva som skal, bør eller kan gjøres.
Det innebærer valgmuligheter innenfor
en gitt ramme.
Hvorfor benytte individuelle arbeidsplaner?
Vi får mer selvstendige elever fordi eleven:
- må planlegge arbeidet
- må ta valg
- må finne fram stoff
- kan jobbe i sitt eget tempo
Vi trener elevene til større ansvar ved at eleven
har:
- ansvar for egen læring
- ansvar for å fullføre et arbeid
- ansvar for å disponere tiden
Andre positive effekter for elevene:
- får tillitt fra læreren
- motivasjonen for egen læring øker
- opplæringen blir problemorientert i stedet for
”ferdigtygget”
Arbeidsformen frigjør læreren til å:
- få bedre tid til å ta seg av enkelt elever
- være veileder for elevene
- differensiere og tilpasse stoffet til den enkelte
Arbeidsplanene bør inneholde variasjon i
arbeidsoppgaver og arbeidsmåter:
- Individuelt arbeid
- Pararbeid
- Gruppearbeid
- Muntlige aktiviteter
- Skriftlige aktiviteter
- Praktiske oppgaver
- Fysisk aktivitet
- Oppgaver som krever kontakt elev/lærer
- Valgfrie oppgaver
Lærerens rolle under arbeid med individuelle
arbeidsplaner
- Vær tilgjengelig for elevene når de trenger hjelp
- Vær aktiv ved å gå inn i elevenes arbeidssituasjon
for å sikre kvalitet på arbeidet og læringseffekten
- Være veileder, still spørsmål, unngå ferdige svar,
bidra til å gi elevene refleksjon.
- Hjelp elevene med planleggingen av arbeidet, både
i oppstarten og underveis i arbeidet
- Vær effektiv, benytt ”ledig” tid til å gå gjennom
elevenes arbeider.
- Vær tydelig, gi klare signaler om positive og
negative ting som skjer.
- Vær observatør, se på elevenes ulike måter å jobbe
på.
Ulemper/problemer ved bruk av arbeidsplaner
- Noen få elever trenger mer oppfølging for å lære å
disponere arbeidet. Dette kan løses ved bl.a ved at de får planer for en
dag om gangen i starten og ved at lekser holdes utenfor.
- Læreren kan føle seg overflødig.
|