Rapport fra Polen og Tyskland - Dag 3

Kim og Jeanette leser dikt i Auschwitz II Birkenau.

I dag startet dagen alt for tidlig etter min mening, mens Thomas synes det var helt greit å stå opp da, men det er sånn det er når du har et så stramt tidsskjema som vi har. Sengene på hotellet våres var ikke noe gode de var harde og dynene var litt i minste laget. I dag skulle dagen gå til Auschwitz. Vi skulle besøke både Auschwitz 1 og Auschwitz 2 (Birkenau).

Vis startet dagen med og spise frokost på hotellet, der fikk vi en bufe. Etter frokosten dro vi rett i bussen som skulle kjøre oss til Auschwitz 1. på veien dit fikk vi se noen filmer som omhandlet tidevitner fra Norge. Noen av dem var jøder mens andre av dem var krigsfanger eller politiske fanger. Vi brukte ganske lang tid med å kjøre buss til Auschwitz på grunn av at det var så tett trafikk at vi neste ikke kjørte i det hele tatt. Men omsider kom vi fram dit og da skule vi rett inn og se på en film som skule forberede oss til det vi skule se. Den filmen varte i ca 10min og var en liten tankevekker. Så gikk vi bort til guidene våres som var engelske. Det var ikke lett og høre hva guiden sa for hun snakket så fort og hun kunne engelsk bra men ikke så bra at det gjør noe.

Det første guiden vår viste oss var skiltet ”ARBEIT MACTH FREI” det var et skilt som fangene gikk under. Det er noen som leser det skiltet ”du arbeider deg til døde, og da er du fri og kan gå”. Men den direkte oversettelsen er ”arbeid gir frihet”. Senere dro vi og så på alt nazistene hadde tatt ifra jødene for og senke levestandarden deres og underkue dem slik at de ikke skule gjøre motstand. De hadde sju tonn med hår som de hadde klipt av fangene som var der. Håret som var klipt av sendte de til fabrikker og lagde tekstiler av som de solgte i butikken som de var helt vanlige klær. Nazistene hadde også masse med briller, tannbørster, børster, kofferter, bilder, dagbøker, sko, barbersaker, kjeler og masse andre ting de hadde tatt ifra fangene.

Det verste med og være der var og gå inn i gasskammeret og krematoriet der grunnlaget for nazistenes systematiske utryddelser startet. Og skyte folk gikk for tregt for nazistene så de måtte finne en annen måte og drepe folk fortere på. Så de startet og teste ut nye måter og drepe folk fortere og mer effektivt, de måtte også starte å brenne lik i store likbål, men senere kom krematoriumene. Og tok over den store likbrenningen. Og brenne lik i krematoriet var både raskt og effektivt.

Det var ganske sterke inntrykk som møtte meg og Thomas. Begge to var nesten så vi fikk tårer i øynene. Jeg synes at det er litt rart at så mange mennesker kan være så grusomme mot mennesker. Fangene ble behandlet være en dyr, der fangene lå var det plass til 52 hester, men nazistene fikk stappet inn nesten 1000 fanger inn i en sånn brakke. Vi avslutet i Auschwitz med en minnestund der vi la blomstrer og sa en liten tekst foran dødsveggen.

Etter det fikk vi en liten pause der vi fikk en liten matpakke til lunsj. Etter vi hadde spist kunne vi går litt rundt der på egnehånd og ta bilder.

Når pausen var ferdig gikk vi til bussen der vi skulle ta den 3km lange bussturen til Birkenau. Når vi kom til Birkenau, start vi med å se der togene kom inn til leiren, toget kom inn i gjennom hovedinngangen. Vi så at mange av brakkene som var der, var det bare igjen ruiner av. Det var fordi det var folk som stjal murstein etter at leieren var ute av drift, det de brukte mursteinene til var å bygge grunnmuren til husene sine og sånn, de stjal også plankene til brakkene for og byggehus.

Og sanitæranleggene deres var ikke noe og skryte av. En av de mest attraktive jobbene til fangene var der var og tømme latrinene. Selv om vi ser på det som en ekkel jobb var den en drømmejobb for dem om vinteren. For da fikk de litt ekstra varme av avføringen som var der. Selv om det var litt kunne det være den varmen de trengte for og overleve, de fikk også takk over hodet så de var beskyttet mot været.

De gasskamrene som var i Brikenau hadde en kapasitet på ca 2000 mennesker per gang så når alle fem gasskamrene var i full gang kunne de drepe 10 000mennesker samtidig. Og alle gasskamrene hadde et eget krematorium som lå rett ved siden av gasskammeret. Jødene hadde en gang et attentat mot det ene gasskammeret, de klarte delvis og sprenge det, men deler sto fortsatt igjen og kunne drepe. Så straffen for attentatet var og bli gasset i hjel.

Det verste på turen, var at det var mange barn som ble drept under dette leiroppholdet, de ble gjort forsøk på av dr. Mengele (som aldri ble stilt for retten med de gjerningene han hadde gjort, for han klarte og dra til Amerika før han ble tatt til fange selv). det var noen unger som måtte stå ute i snøen i 24timer barføtt. De ungene fikk beinene ødelagte av denne grusomme tingen.

Så kjørte vi hjem igjen som tok utrolig med tid på grunn av all trafikken, jeg tror vi brukte rundt 2 timer på en strekning vi hadde brukt en time på til vanlig.

Så kom vi på hotellrommet og startet å spille gris.