Rapport fra Polen og Tyskland - Dag 5

Saltgruven i Wieliczka

Saltgruven i Wieliczka.

Vi stod opp kl.07.45 (litt i det seneste laget for jentene på rommet vårt, med tanke på sminking, pakking og spising.) Vi kledde på oss, ordna oss og gikk ned for å spise frokost.

Så gikk vi opp for å pakke ferdig resten av klær og rot for så og bære alt ut i bussen og sette seg til rette for litt mer busskjøring. Vi var nå på vei til saltgruvene, og klokka var 09.05.

På turen til fikk vi fortalt av Libben litt om hvordan det var der. Saltgruvene er gruver hvor alt er hugd ut og laget av salt. De ligger i Wieliczka, 15 km syd for Krakow. Gruvene er 700 år gamle og til sammen på en størrelse rundt 300 km med ganger. Det er 327 meter dypt der på det dypeste.

Det sies at lufta der nede, skal være foryngende, fordi den er saltholdig. Det er så mye som 135 m dypt under bakken, hvor vi skal bli omvist av engelsktalende guider. Temperaturen ligger på mellom 14-16 °C. og gruvene har 800 000 besøkende hvert år.

På bussturen var det ganske rolig, for jeg tror de fleste var litt ”reduserte” etter 4 dager med masse reising og inntrykk, og kanskje med litt lite søvn for noen? Det var veldig trafikk, så det tok litt tid å kjøre dit.

I 10.30-tia gikk vi inn inngangen til gruva. Der møtte vi guiden vår, og leverte billettene vi hadde fått utdelt like før. Vi gikk 380 trappetrinn ned, og så begynte vi å gå innover de halvmørke gangene. Vi fikk se utrolige skulpturer av kjente mennesker som pave Johannes Paul II og Copernikus utskjært i salt. Det var flere kapell med treskulpturer av Jesus.

Pave Johannes Paul II - i salt..

Vi kunne se ”kunstsjøer” hvor det salteste vannet var på 33%. Her var det umulig å kunne svømme fordi man kunne ikke få armer og ben langt nok under vann, forklarte guiden vår.

Vi kom til et stort rom med lysekroner av salt. Her pleier folk å gifte seg, men ventetiden er på flere år. Her tok vi gruppebilde med hele 10.kl. Noen kjøpte bildet for 15 Złoty (30 nok) etterpå.

Vi passerte noen souvernirboder på turen tilbake til bussen, og noen kjøpte seg badesalt, lamper av salt og andre saltgjenstander.

Kl.13.00 satt vi alle på bussen igjen på vei mot Qubus Hotel. Det var et fint hotell i byen Legnica. Denne byen er den fjerde største i Polen. På veien stoppa vi på en bensinstasjon med en cafè hvor vi fikk strekt på bena og spist litt.

Etter 50 min med pause, satt vi igjen på bussen, på vei til neste stopp som var et sted med et stort kjøpesenter, Ikea og Mc.Donald’s, som jeg tror i alle fall jentene satte stor pris på. Vi var framme der i 18.00-tia, og dro igjen litt før 19.30. Da gikk turen til hotellet, hvor vi skulle spise og tilbringe natten. Her var vi framme rundt 20.30.

Fikk bagasjen ut av bussen, og fikk utdelt hotellrom. Jeg kom på rom med Anne-Marthe og Luella, og rommet var kjempefint! Vi hadde tv her, hver vår store og myke seng, og det store, fine badet med hårføner og alt!

Vi gikk ned og spiste mat. Vi fikk servert kylling, noe som ikke kom til noen stor overraskelse, med pommes frites og cola til. Et ganske godt måltid, syns ikke vi skal klage.

Så nå sitter jeg og Anne Marthe og diskuterer dagens hendelser, og vi finner nok snart drømmeland etter en lang dag tenker jeg.

Så da skriver jeg nok om morgendagen i morgen kveld.