Oppdatert 19.02.09 |
Deset oppvekstsenterSkolen |
|
Adresse: Tlf: Mail: Stian.nystuen@
|
|
|
Fleksibel
organisering i fag og TEMA med rullerende temaplaner og aktiv bruk
av Deset
skole er en todelt barneskole 25 km nord-øst for Rena Visjon
Fleksibel organisering Vi har en fleksibel organisering av timeplanen. Vi har slått sammen norsk, engelsk og matte og samlet disse i betegnelsen fag. De andre fagene har vi samlet under TEMA på timeplanen. Les mer om dette under temaorganisering Dagen er delt inn i fire økter. To lange og to korte. Se eksempel på timeplan for 5.-6.klasse. Temaorganisering Store deler av vår undervisning er temabasert. Vi jobber etter en treårig rullerende fagplan i det vi definerer som tema. Fagene som er i første rekke er inkludert i temaplanen er K/H, naturfag, samfunnsfag, KMH og Krl. Der det er mulig trekker vi også inn basisfagene. Se temaplan mellomtrinnet for 08/09. Mye av denne undervisningen foregår ved hjelp av IKT, spesielt på mellomtrinnet. Her kommer Moodle inn. Moodle Moodle er en læringsplattform som vi bruker i læreprosessen i alle fag. Småskoletrinnet og mellomtrinnet har egne sider. Elever og lærere har egne passord og bruker sidene aktivt. Sidene våre er åpne, så ta gjerne en titt. IKT IKT er et satsningsområde. Skolen har egen IKT-plan med mål for de ulike klassetrinnene. Ta en titt Leseplan
Vi har valgt å sette fokus på lesing og har utarbeidet en egen leseplan for alle trinn. Denne er under revidering.
Min opplæringsplan Høsten 2003 innførte vi "Min opplæringsplan" for alle elevene for å sikre individuell og tilpasset opplæring. Elevene er selv med å bestemme hva de vil lære mer om under "mine mål". Les mer. Elevens individuelle arbeidsplaner Elevene arbeider selvstendig etter individuelt tilpassede arbeidsplaner i kortere eller lengre perioder. For mellomtrinnet benyttes planer som går over 2-3 ukers perioder. Småskoletrinnet har arbeidsplaner for en dag til en uke. Info Morgentrim Vi starter hver skoledag med ca. 25-30 minutters med fysisk aktivitet. Elevene har ulike faste aktiviteter på de ulike dagene gjennom en uke . I tillegg har vi vanlig gym på timeplanen. Se bilder Leksehjelp Hver morgen har vi leksehjelp i tidsrommet fra 08.00 til 08.45. En lærer er tilgjengelig i dette tidsrommet. Leksehjelpen står alle fritt til å benytte. I tillegg har vi en fast time på timeplanen hvor elevene arbeider med lekser. Se bilder Sangstund Elevene på skolen og barna i barnehagen treffes en gang i mnd til sangstund. Her synges ulke sanger, regler og ulike sangleker. Skolen og barnehagen bytter på å invitere. Se bilder Fadderordning Elevene har fadderbarn i barnehagen som befinner seg i sokkeletasjen på oppvekstsenteret. Bilder Elevene har da et ansvar for å hjelpe disse ved felles aktiviteter som turer, felleslunsj eller lesestund. LP-modellen Lærerne jobber aktivt etter denne modellen. Det er en modell for analyse av pedagogiske utfordringer, utvikling av læringsmiljø og realisering av tilpasset opplæring i skolen. Hensikten er å få en eksplisitt forståelse av de faktorer som utløser, påvirker og opprettholder elevenes handlinger og atferd
|
||
|