Oppdatert
19.02.09

Deset oppvekstsenter
Skolen


 

Adresse:
Deset
2450 Rena

Tlf: 
62434550

Mail: Stian.nystuen@
amot.kommune.no

 

  

Fleksibel organisering i fag og TEMA med rullerende temaplaner og aktiv bruk av 
Moodle og IKT, fysisk aktivitet, individuelt tilrettelagt undervisning, fokus på lesing 
og arbeid på tvers av aldersgrupper er noen stikkord. Under finner du linker med 
utfyllende informasjon om hvordan vi arbeider med dette her ved skolen

Deset skole er en todelt barneskole 25 km nord-øst for Rena sentrum i Åmot kommune, Hedmark. Rehabilitert i 1998. Naturen og skogen er vår nærmeste nabo og gir oss rolige og trygge omgivelser med mange unike muligheter. Ved oppstart høsten 2008 er det 27 elever på skolen. Småskoletrinnet, 1.-4.klasse med 15 elever, er en gruppe med egen kontaktlærer, mens 5.- 7. trinn på 12 elever, utgjør den andre gruppen, mellomtrinnet.

Visjon
Vår visjon er Trygge barn i et inkluderende miljø
Alle på huset, voksne som barn, skal etterstrebe å handle inkluderende og ha en fellesskapsfølelse. Siden skole og barnehage holder til i samme bygning, er det naturlig å ha en del felles aktiviteter og gjøremål. Som eksempler kan nevnes felles lunsj, felles aktivitetsdager, fadderordning, lesestund, sangstund osv. Vi mener at trygge barn har det beste utgangspunktet for å tilegne seg kunnskap

Fleksibel organisering
Vi har en fleksibel organisering av timeplanen. Vi har slått sammen norsk, engelsk og matte og samlet disse i 
betegnelsen fag. De andre fagene har vi samlet under TEMA på timeplanen. Les mer om dette under temaorganisering
Dagen er delt inn i fire økter. To lange og to korte. Se eksempel på timeplan for 5.-6.klasse. 
Temaorganisering
Store deler av vår undervisning er temabasert. Vi jobber etter en treårig rullerende fagplan i det vi 
definerer som tema. Fagene som er i første rekke er inkludert i temaplanen er K/H, naturfag, samfunnsfag, 
KMH og Krl. Der det er mulig trekker vi også inn basisfagene. Se temaplan mellomtrinnet for 08/09.
Mye av denne undervisningen foregår ved hjelp av IKT, spesielt på mellomtrinnet. Her kommer Moodle inn.
Moodle 
Moodle er en læringsplattform som vi bruker i læreprosessen i alle fag.
Småskoletrinnet og mellomtrinnet har egne sider. Elever og lærere har egne passord og bruker sidene aktivt. 
Sidene våre er åpne, så ta gjerne en titt.
IKT
IKT er et satsningsområde. Skolen har egen IKT-plan med mål for de ulike klassetrinnene. Ta en titt
Leseplan 
Vi har valgt å sette fokus på lesing og har utarbeidet en egen leseplan for alle trinn. Denne er under revidering.
Min opplæringsplan
Høsten 2003 innførte vi "Min opplæringsplan" for alle elevene for å sikre individuell og tilpasset opplæring. 
Elevene er selv med å bestemme hva de vil lære mer om under "mine mål". Les mer. 
Elevens individuelle arbeidsplaner
Elevene arbeider selvstendig etter individuelt tilpassede arbeidsplaner i kortere eller lengre perioder. 
For mellomtrinnet benyttes planer som går over 2-3 ukers perioder. Småskoletrinnet har arbeidsplaner for
en dag til en uke. Info 
Morgentrim
Vi starter hver skoledag med ca. 25-30  minutters med fysisk aktivitet. Elevene har ulike faste aktiviteter på 
de ulike dagene gjennom en uke . I tillegg har vi vanlig gym på timeplanen. Se bilder 
Leksehjelp
Hver morgen har vi leksehjelp i tidsrommet fra 08.00 til 08.45. En lærer er tilgjengelig i dette tidsrommet. 
Leksehjelpen står alle fritt til å benytte. I tillegg har vi en fast time på timeplanen hvor elevene arbeider med lekser. 
Se bilder 
Sangstund
Elevene på skolen og barna i barnehagen treffes en gang i mnd til sangstund. Her synges ulke sanger, regler 
og ulike sangleker. Skolen og barnehagen bytter på å invitere. Se bilder  
Fadderordning
Elevene har fadderbarn i barnehagen som befinner seg i sokkeletasjen på oppvekstsenteret. Bilder
Elevene har da et ansvar for å hjelpe disse ved felles aktiviteter som turer, felleslunsj eller lesestund. 
LP-modellen
Lærerne jobber aktivt etter denne modellen. Det er en modell for analyse av pedagogiske utfordringer, utvikling av 
læringsmiljø og realisering av tilpasset opplæring i skolen. Hensikten er å få en eksplisitt forståelse av de faktorer 
som utløser, påvirker og opprettholder elevenes handlinger og atferd

 

 

Hit Counter