| 
    | 
      
        | Gruppe 3. Oppdatert 20. mai 2003.. Ta deg god tid, animasjonene er litt tunge å laste ned!
 Klikk på tittelen - klikk oppdater hvis du vil se animasjonen en gang 
        til!
 
 |  
        | "Måltidet" av Jon Anders og 
        Martin Vi lagde en orm og en mus og en plakat, så tok vi bilder av at ormen 
        spiste musa. Så gjorde vi om bildene til gif filer også animerte vi det 
        og la vi det ut på internet.
 
 |  
        | "Jorda's undergang" av Emilie 
        og Janne Vi ble fort enige om hva animasjonen skulle handle om.
 Da det var bestemt, lagde vi en tegning av hvordan animasjonen skulle 
        foregå. Deretter lagde vi bakgrunn. Når bakgrunnen var ferdig begynte vi 
        å lage plastelina figurer. Vi lagde: mars, jorda, månen og en ufo.
 Vi lånte et digitalt kamera av Helge Olav som vi skulle ta bilder med. 
        Når vi tok bildene måtte vi være nøye, så vi ikke gjorde noe feil. Når 
        bildene var tatt, måtte vi redigere på en bærbar PC. Vi brukte 
        programmet Paint Shop Pro.
 Deretter animerte vi bildene i programmet GIF Animator.
 Da dette var gjort var "Jordas undergang" ferdig.
 Dette har vært et spennende prosjekt og vi har lært mye innen data, 
        bilder og animasjon.
 
 |  
        | "Snømannen" av Solveig, 
        Liv Toril og 
        Mona Vi har laget en animasjon, om en snømann som smeltet. Den handlet om en 
        snømann som gikk fra Nordpolen til Sahara, da han kom dit smeltet han.
 Vi har brukt snø, kamera, sand, kartong, hårføner og vann til slutt så 
        snømannen skulle smelte.
 Vi hadde litt problemer med å få snøen til å smelte raskt nok, men fikk 
        hjelp av Helge Olav. Vi tok 26 bilder.
 Vi brukte Paint Shop pro 7 til billedbehandling, og Animation pro 3 til 
        animasjonsprogram.
 Lyset ble litt rart fordi blitzen på kameraet tulla litt.
 Resultatet ble som forventet.
 
 |  
        | "Engspreng" av Ole Kristian 
        og Sigmund Petter Vi startet med å tegne bakgrunn. Vi brukte kartong som bakgrunn. Den ble 
        ganske bra. Vi valgte å lage animasjonen med legomenn. Utstyret vi 
        brukte var: et digitalt kamera til å ta bilde med og legomenn som 
        figurer. Når alle var enige om hvordan bakgrunnen skulle være, startet 
        vi og ta bilder. Det gikk ganske feilfritt. Vi ble fort ferdige med å ta 
        bilder. Når bildene var tatt, brukte vi Paint Shop Pro 7 til å gjøre 
        bildene om til gif format, for det tar mye mindre plass enn jpg 
        formatet. Når vi var ferdige med å gjøre alle bildene til gif format 
        brukte vi Animation pro 3, til gjøre animasjonen ferdig. Når vi tok 
        bilder måtte vi være veldig forsiktig med og ikke røre eller flytte på 
        kamera. Resultatet ble ikke akkurat sånn som vi trodde. Vi hadde tenkt 
        og zoome men det ble ikke noe av for da ble det for mye bevegelse i 
        kamera.
 
 |  
        | "Forelskede sauer" Alexandra og 
        Lina Vi laget først en tegning av to sauer som var på et beite. Sauene møtes 
        på i et hjerte og gir hverandre et kyss. Deretter går de hver til sitt.
 Hvordan arbeidet var: vi synes det var gøy å tegne på kartong, og særlig 
        når vi tok bildene. Etterpå redigerte vi og det var enkelt. Så skrev vi 
        dette som står her nå.
 
 |  
        | "Hoppet" av Olav, Cato og 
        Henning Først måtte vi tegne animasjonen vi skulle ha på et tegneark.
 Etter det måtte vi lage en bakgrunn av papp som vi skulle bruke.
 Deretter brukte vi en legofigur som satt på en legomotorsykkel som 
        hovedperson i animasjonen våres. Vi måtte også ta med et hopp som 
        legofiguren skulle hoppe på.
 Da vi hadde tatt ca. 45 bilder, måtte vi gjøre om bildene til gif format 
        ved hjelp av programmet Paint Shop Pro 7.
 Vi tok 40 bilder.Noen av bildene ble ødelagt av blitsen fra det digitale 
        kameraet vi brukte. Deretter brukte vi et program som heter Animation 
        Shop 3 til å legge bildene sammen til en animasjon. Det ble ikke helt 
        slik vi hadde tenkt oss, fordi hoppet beveget seg bortover på 
        animasjonen.
   |  
        |  |  |  |