Åmot ungdomsskoles nettsider!

Årets 10.klassinger har kommet hjem fra en svært vellykket avslutningstur til Polen og Tyskland. En tur med mange opplevelser. I løpet av 8 dager fikk vi oppleve både konsentrasjonsleire i Auschwitz, shopping og folkloredans i Krakow, saltgruver i Wieliczka, verdensbyen Berlin, sosialt samvær i massevis og mye mer.

Se noen filmklipp fra turen:
NB! For se videopptakene trenger du
Windows media player -
Last ned

Dag 1-3
|Modem 56kbps|ISDN/ADSL 100 Kbps| ADSL/Bredbånd 384 Kbps|

Dag 4-8

Her kan du se en detaljert Powerpoint-presentasjon fra turen (NB! Noe "tung")

Dag 1, Rena – Karlskrona. 80 mil.
Endelig har dagen kommet for avreise på vår 8 dager lange klassetur til Polen og Tyskland. For tredje gang skal elever fra Åmot ungdomsskole på tur sammen med ”De hvite busser til Auschwitz”.

Klokken er 06.30. Sjelden er Rena Torg fylt opp med så mange folk så tidlig en lørdag morgen. 36 elever og 9 voksne skal ut på en forhåpentligvis spennende, morsom og lærerik tur. Mange spente foreldre stod igjen og vinket farvel da bussen vår rullet ut fra torget…

Mange benyttet anledningen til å ta en liten lur før første stopp – Galleri Oslo. Her fikk vi selskap av tidsvitnet Sigurd Syversen, som skal være med oss på turen. Sigurd har to ganger tidligere vært med Rena-elever på samme tur, første gang for tre år siden. Sigurd Syversen satt selv som fange i Sachsenhausen i Tyskland under andre verdenskrig.

I Moss hadde vi en kort stopp for å plukke opp reiseleder Lisbeth Leivann.

Det ble en lang dag på bussen. 80 mil fra Rena til Karlskrona er en drøy tur. Allikevel gikk det greit. Flere stopp nedover i Sverige for en ”benstrekk” hjalp godt. En og annen videofilm kortet også ned på tiden. I Varberg, sør for Gøteborg hadde vi en lengre stopp. Her fikk vi dessuten middag – kjöttbullar og poteter!!

På ferja
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Ved halv åtte tiden var vi fremme i Karlskrona, og snart var vi installert i lugarene om bord i båten. Klokken 21:00 var det på tide med kveldsmat, og da fikk vi servert hamburger og pommes frites.

Etter middagen var kvelden til fri disposisjon til diskotek, kortspill, dans og avslapning. Mange tok seg også en tur på dekk for å følge den flotte solnedgangen. Klokken tolv var det leggetid. I morgen venter en ny dag…

Vakker solnedgang
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Dag 2, Gdynia – Krakow. 60 mil.
Flott vær møtte oss da vi nærmet oss land i Gdynia i Polen denne søndagsmorgenen. Halv åtte la vi til kai og snart var vi igjen i bussen. Vi håpet på en rask grensepassering, men neida. I godt over en time måtte vi stå å vente, mens alvorlige grensevakter sjekket oss opp i mot forbryterregisteret i Polen og om passene var i orden. Som ventet gikk dette greit. 60 mil i buss til Krakow lå foran oss.

Landskapet i Polen mellom Gdynia og Krakow er lite variert. Flatt, flatt, flatt og flatt… med noen flere variasjoner lengst sør. Enorme åkrer med poteter, kål, mais, korn og røde valmueblomster passerte i fleng.

Siden det var søndag møtte vi i løpet av formiddagen mange familier på vei hjem fra kirkebesøk. Som kjent er Polen et land hvor folk er mer religiøse enn hva som er tilfelle i Norge. Mange kors med Jesus eller Maria stilt opp langs veien var også noe vi la merke til mens vi passerte det ene tettstedet etter det andre.

Vi merket også tydelig at standarden på hus og gårder ikke kan sammenlignes med det vi har hjemme i Norge. Det ene huset etter det andre stod der, temmelig gråe, nedslitte og ustelte. Mange har tydeligvis ikke altfor mye penger om hendene.. Med en gjennomsnittlig arbeiderlønn tilsvarende i underkant av 30 000 norske kroner i året, må mange ha det trangt økonomisk, selv om prisene i Polen er langt under hva vi er vant med hjemmefra.

Langt med buss..
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Det finnes allikevel en del ”flotte” og moderne bygg i Polen. I løpet av de siste årene har nye kjøpesentre og forretningsbygg gjort sitt inntog rundt omkring i landet. Svære IKEA-bygg kjente vi igjen fra Norge. Statoil og Norsk Hydro var noen av de norske innslagene vi merket oss.

Også i dag ble det en del 15-20 minutter lange stopp. En lengre pause fikk vi i Kroleweska i Tapola, hvor vi spiste middag – på menyen stod en slags kyllingsnitzel med poteter. Det smakte bra!

Dagen starter med strålende solskinn, men etter hvert som vi beveget oss sørover kom skyene sigende, og snart høljet regnet ned.

Ved åtte tida var vi endelig framme ved Hotell Krakowiak i Krakow. Ikke verdens mest moderne hotell, men greit nok.

Et stykke utpå kvelden stod plutselig en fyr med hammer og meisel og dundret løs på døra til rommet til et par av gutta. Det viste seg at det var en av de ansatte ved hotellet som måtte ty til utradisjonelle metoder for å få opp døra som hadde gått i vranglås..

Rune var litt forundret over det som skjedde..
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Dag 3, Krakow m/Auschwitz I og Auschwitz II Birkenau:
Opp ved sju tida. Vekking! Litt senere dukket en etter en opp i spisesalen, noen med mer ”camping-tryne” enn andre..

Snart var det klart for avreise til konsentrasjonsleirene Auschwitz I og Auschwitz II. Før vi dro i vei benyttet noen av oss sjansen til å kjøpe billige sjakkbrekk og skrin fra ivrige polske selgere utenfor hotellet. En av dem var visstnok hotellsjef på et av de fineste hotellene i Zakopane – Polens mest kjente vintersportssted, ni mil sør for Krakow..

6 mil sørvest for Krakow ligger Oswiecim. Byen hvor noen av de verste grusomhetene under andre verdenskrig fant sted. Tyskerne gav byen sitt eget tyske navn – Auschwitz.

Etter en times tid i bussen er vi der – i AUSCHWITZ. Stedet vi har hørt og lest så mye om. Litt rart å selv være der..

Inngangsporten til Auschwitz I
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

I Auschwitz I venter omvisning i leiren, men først skal vi på kino. Sigurd setter opp en vanvittig fart på vei inn i kinosalen. - Den mannen er da utrolig sprek, tenker vi. 81-åringen langer ut slik at vi har mer enn nok med å holde følge.

I kinoen får vi se en 15 minutter lang dokumentarfilm om hva som skjedde i leirene under krigen. Vi skjønner raskt at vi er på et sted som bør vises respekt. Her passer det ikke med rop, støy eller lue på hodet..

Vi deles i to grupper med hver vår engelsktalende guide. Ikke alltid like lett å skjønne hva som ble sagt fra den ene guiden, men, men… Vi så og det var kanskje nok.

Leiren Auschwitz I ble opprinnelig bygd som en militærleir, men ble gjort om til arbeidsleir for fanger i 1940. Den bestod etter hvert av 28 bygninger. Gjennomsnittlig var det mellom 13.000 og 16.000 fanger i leiren, men antallet kom opp i 20.000 i 1942.

Auschwitz I var en arbeidsleir, i motsetning til Auschwitz II som var en ren utryddelsesleir. Hver morgen ble fangene ført ut av leiren gjennom porten med de kjente ordene "Arbeit macht frei". Det "frigjørende" arbeidet for det tyske krigsmaskineriet var hardt og risikofylt, og mange døde. Arbeidsdagen var på 12 timer.

Mens vi var i Auschwitz I var restaureringsarbeid i full gang. Gjerdene med høyspent som omgir leiren var tatt ned, bare stolpene stod igjen.

I løpet av den guidede runden, var vi innom flere av murhusene eller blokkene. Her fikk vi se hvordan tyskerne begikk sine grusomheter. I montre så vi enorme hauger med hår, sko, tannbørster, briller, kofferter, klær, m.m. Alt etter fanger som ble drept i Auschwitz-leirene. At det er mulig!!!

Vi var også innom ”dødsblokken”, blokk 11 hvor mange fanger ble skutt. Også gasskammeret og krematoriet i leiren fikk vi med oss. Her så vi hvordan gass ble sluppet inn gjennom luker i taket. Vegg i vegg med gasskammeret var krematoriet…

I Auschwitz I ble det i 1942 og 1943 brukt over 20.000 kilo Zyklon B i gasskamrene. Ifølge leirkommandant Rudolf Höss trengtes 5 - 7 kilo Zyklon B for å drepe 1500 mennesker. Höss ble for øvrig henrettet inne i leiren etter krigen. En egen galge ble satt opp. Denne står der den dag i dag, rett ved siden av gasskammeret..

Etter en liten lunsjpause, satte vi oss om bord i bussen. Tre kilometer Auschwitz I, ligger Auschwitz II Birkenau. Den verste utryddelsesleiren av alle.

Ingen vet hvor mange som omkom av sult, utmattelse, tortur og henrettelser. Mange ble sendt rett i gasskamrene uten å bli registrert. Anslagene på hvor mange som omkom og ble drept i de tre leirene Auschwitz I, Auschwitz II (Birkenau) og Auschwitz III, varierer mellom 1 og 4 millioner mennesker.

Det første krematoriet i Auschwitz I hadde "bare" kapasitet til 350 lik per døgn, og ble raskt for lite. I 1941-42 ble den nye leiren KL Auschwitz II-Birkenau bygd, tre kilometer fra hovedleiren. Reichsführer Heinrich Himmler hadde bestemt at Auschwitz - Birkenau skulle bli sentrum for den totale utryddelsen av jødene.

Det ble også den største utryddelsesleiren nazistene laget. Over 300 bygninger ble satt opp, og på det meste oppholdt 100.000 fanger seg her samtidig.

Ifølge leirkommandant Rudolf Höss ble 70 - 75 prosent av alle som kom til Birkenau, sendt rett i gasskamrene.

De fleste kvinnene bodde i mursteinsbrakkene, og mange av dem hadde bare jordgulv. Fangene sov i treetasjes senger med litt halm i. Trebygningene hadde tjent som staller for 52 hester. De ble bygd litt om, og opptil 1.000 fanger ble stuet sammen her.

Etter noen minutter i bussen ser vi det: Bildet vi har sett så mange ganger. Det berømte vakttårnet og inngangsporten til Auschwitz II Birkenau. Jernbanelinjen som går rett inn i leiren, gjennom vakttårnet. Man får en litt uvirkelig stemning inni seg.

Auschwitz II - Birkenau..
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Birkenau er enorm! Et kjempestort område, som tidligere var fylt med brakker. Nå står bare noen igjen i sin helhet. Men pipene etter alle de andre gir et bilde av hvor mange brakker som en gang stod der.

Vi vandrer rundt på det enorme området. Det er varmt…. som alltid i Birkenau. Vi er innom brakkene. Ser sengene, toalettene. En av barnebrakkene får også besøk av oss.

Snart befinner vi oss på utvelgelsesplassen. Det var her avgjørelsen ble tatt når fangene kom rullende inn i leiren med tog. De sterke, arbeidsføre til en side, de svake til den andre siden. Rett i gasskammeret. Josef Mengele, den grusomme ”legen” stod for utvelgelsen.

Et av disse siste stedene vi er innom i Birkenau er ruinene av de fem gasskamrene. Vi legger ned blomster på den norske minnesteinen ved enden av jernbanelinja.

Vi rusler tilbake over utvelgelsesplassen, i retning av vakttårnet. Vårt besøk i Auschwitz II Birkenau er over. Vi setter oss i bussen og reiser tilbake til hotellet vårt i Krakow.

På tilbakeveien passerer vi et forferdelig regn- og tordenvær. Vi slår fast at vi har vært heldige med været.

På kvelden er det temakveld i spisesalen på hotellet. En klasse fra en annen skole er også til stede. Tidsvitnet Sigurd Syversen forteller sin historie fra oppholdet Sachsenhausen. Vi skjønner at Sigurd er en skikkelig tøffing som har opplevd mange fæle ting. Ute lyner og tordner det, men den spreke 81 åringen lar seg ikke overdøve av de høye tordenskrallene.

Etter temakvelden har de voksne besluttet å invitere med seg alle elevene inn til Krakow sentrum. Av klassekassa tar vi penger til drosje. I tolv drosjer kommer vi oss alle de tre, fire kilometerne inn til markedsplassen, Rynek Glowny.

Markedsplassen i Krakow - by night
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

I 2 ½ time rusler vi rundt og ser litt av den flotte gamlebyen. Noen passer også på å få i seg litt mat på McDonald’s – til halv pris av hva vi er vant med i Norge. Det er en koselig by, ingen tvil om det. Mange gamle og flotte bygninger.

Ved halv tolv tiden er drosjene på plass igjen og vi blir kjørt tilbake til hotellet.

Dag 4, Krakow og Wieliczka
En dag preget av ”ferie”. Etter frokost tar vi bussen inn til Krakow sentrum. Vi parkerer bussen rett ved siden av den flotte Wawel-borgen. Herfra går vi opp til markedsplassen hvor vi har noen timer til fri disposisjon.

Alle tar turen innom den 7-800 år gamle markedshallen. Her er mye rart, og mye er billig. Sjakkbrett og krystall er nok mest populært blant oss. Det var ikke få kilo billig krystall som havnet i sekker fra Rena denne dagen..

Markedshallen i Krakow
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Det var flott vær i dag. Varmt og fint. Stemningen i byen er rolig og avslappet. På flere gatehjørner står musikanter som spiller opp. Artig!

Fem av oss var litt ekstra heldige i dag. Geir, Siri, Terje, Sigurd og Lars spaserte oppe ved byporten. Vi kikket i et butikkvindu og bare noen sekunder etter vi hadde passert, dundret en stor betongkloss rett i fortauet hvor vi hadde vært like før. En karm av et vindu 6-7 meter oppe i lufta datt rett ut av veggen og gikk i tusen knas da den traff bakken. Snakk om flaks!

Etter å ha shoppet og slappet av i Krakow, bar det i veg til de berømte saltgruvene i Wieliczka. Her finnes en mengde mystiske og flotte figurer, kirkeinteriører, urgamle legendariske personer, nisser og dverger og til og med et gruvespøkelse – alt hugget ut i saltstein. Til sammen består gruvene av 700 kilometer med gruveganger over fem plan, men vår spasertur her begrenser seg til noen få kilometer. På det djupeste er vi 130 meter under bakken!! Vi gikk trapper ned, mens turen opp foregikk i en bekmørk, trang heis som gikk i 100 kilometer i timen (nesten). Litt artig det der!!

101 meter under bakken er den flotteste salen i saltgruvene
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Programmet for dagen var ennå ikke over. Nå ventet middag og folkloredans på restaurant Jubilat i Krakow sentrum. Under folkloreforestillingen ble plutselig de fleste av oss bydd opp til dans. Skal si det ble fart på toalettbesøket!! Nervene var nok i høyspenn hos en del, men mange tok utfordringen og svingte seg skikkelig. Kjempebra!!

Full fart på folkloredans!

Etter et par timer var det hele over og vi reiste tilbake til hotellet. Her ble det sosialt samvær med prat, sjakk- og kortspill.

Dag 5, Krakow-Berlin. 65 mil.
Nok en lang busstur lå foran oss denne dagen. Vi skulle inn til Tysklands hovedstad, Berlin. Vi passerte flere byer underveis, blant annet industribyen Katowice

I Wroclaw ble det en lengre stopp ved et enormt supermarked, med IKEA vegg i vegg. Også her ble det litt shopping og en matbit.

Snart satte vi igjen kursen mot Berlin, og for en vei!!! I en drøy time humpet vi på ”Hitlerveien” – veien som Hitler bygget allerede på 30-tallet. Nå er den full av humper og sprekker. Det ristet slik at poser og saker fra hyllene ramlet ned i midtgangen. Verre ”motorvei” kan da umulig finnes??? – Vi kan trøste oss med at den blir kortere og kortere for hvert år, fortalte bussjåfør Knut Låveg.

Da vi nærmet oss den tyske grensa ble det endelig bedre veier igjen og roligere. Takk for det! Grensepasseringen gikk nokså greit og vi trengte ikke vente mer enn cirka 45 minutter.

Mange mil med buss i dag..
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

I kveldinga kom vi inn til Berlin. Snart skimtet vi det berømte tv-tårnet. Snart passerte vi også ”East side gallery” – dekorerte rester av den gamle Berlinmuren.

Noen minutter senere svingte vi inn på plassen foran hotellet – Hotell Amon. Ikke akkurat et luksushotell for å si det litt pent. Ikke veldig mye å ta seg til her, men noen fikk da prøvd det store fotballanlegget rett utenfor døra.

Dag 6, Berlin
Nok en ”feriepreget” dag med litt sightseeing og shopping. Etter frokost satte vi oss i bussen og i løpet av en times tid passerte vi noen av de mest kjente landemerkene i byen, mens reiseleder Lisbeth informerte; Berlinmuren, Brandenburger Tor, Riksdagen, Kurfürstendam, Bahnhof Zoo, m.m.

Snart parkerte vi bussen. Vi hadde nå tre, fire timer til fri disposijon i området rundt Kurfürstendam. Det var mange ekslusive butikker i området som fikk besøk av trauste østerdøler. Kaufhaus Des Westens – KaDeWe – var en av dem.

Kurfürstendamm i Berlin
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Et av de mest kjente landemerkene i området er Kaiser Wilhelm Gedähctniskirche, som står igjen som en ruin etter bombingen under andre verdenskrig. Vegg i vegg med denne ligger en annen moderne kirke med et flott blått lys inni. Noen av oss stakk innom for å kikke..

Alle var tilbake i bussen til avtalt tid, og snart var vi på plass ved ”Haus am Checkpoint Charlie” – et museum med Berlinmuren som tema. Her hadde vi en time til å kikke oss rundt.

Siste del av dagen foregikk i området rundt det 400 meter høye tv-tårnet. De som ville tok heisen de drøye 200 meterne opp til den roterende restauranten. Litt is, brus og annet godt smakte godt, mens vi nøt utsikten 200 meter over Berlin. Etter en drøy time var det på tide å ta heisen ned på landjorda igjen.

Fin utsikt fra tv-tårnet!
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Etter enda mer shopping var de fleste fornøyd, og vi reiste tilbake til hotellet vårt.

Heldigvis var det en bowlingbane på hotellet som vi prøvde oss på. Ikke verdens mest moderne bane for å si det mildt, men det gikk da an å spille – til tross for at kjeglene hang i tråder… Det var artig læll!!

Dag 7, Berlin – Swinoujcie
Det nærmet seg slutten på turen, men før vi for alvor satte kursen hjemover skulle vi besøke to konsentrasjonsleire til, Sachsenhausen og Ravensbrück.

I Sachsenhausen fortalte tidsvitnet Sigurd Syversen om sine opplevelser. Vi forstod enda klarere hvilken sterk og tøff mann Sigurd er.

Sachsenhausen ligger nordvest for Berlin. Det var denne konsentrasjonsleiren de fleste norske fangene ble sendt til. En regner med at rundt 2.450 norske ble sendt hit, og 200 av dem døde.

Sigurd forteller i Sachsenhausen..
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Fra 1936 til 1945 regner man med at rundt 100.000 ble drept i Sachsenhausen. I tillegg omkom minst 20.000 av for lite mat, sykdom og utmattelse.

Leiren ble opprettet i 1936 til kommunister, sosialdemokrater, fagforeningsfolk, liberale, kristne, jøder, sigøynere, pasifister, Jehovas vitner, homofile, asosiale og kriminelle. Fra 1938 ble leiren først og fremst brukt som arbeidsleir for utenlandske krigsfanger.

Ett av minnene i Sachsenhausen er skotestbanen. Her ble en del av fangene tvunget til å gå ti timer daglig med 15 kilo på ryggen. Banen var laget av forskjellig underlag, og hensikten med fangenes 4 mil lange dagsetappe, var å teste skosåler.

Den 21. april 1945 ble 30.000 fanger på vandring fra Sachsenhausen retning Østersjøen. Et skip lå allerede klart til å ta fangene om bord. Planen var at skipet skulle senkes. Sovjetere greide å avverge aksjonen, men 6.000 fanger omkom underveis på marsjen. Denne vandringen er blitt hetende Dødsmarsjen.

I Sachsenhausen viser Sigurd oss rundt. Vi legger også ned blomster i området rundt restene av krematoriet.

En times reise fra Sachsenhausen ligger Ravensbrück. Dette var kvinneleiren, og hit ble kvinner fra de fleste europeiske land sendt. Navnene på de 103 norske som var her, står slått opp på en brakkevegg.

Forskere er enige om at ca. 132.000 kvinner ble sendt til leiren. Ca. 92.000 døde av sykdom, sult og henrettelser. Gasskammeret her ble bygd i desember 1944. Fra det var ferdig til leiren ble befridd 30. april 1945, ble 5.793 kvinner gasset i hjel. Mange av kvinnene var gravide da de kom til Ravensbrück. Barna døde kort tid etter fødselen på grunn av forholdene.

I Ravensbrück ligger en innsjø. I den ble asken fra de mange drepte tømt. Her la alle jentene ned hver sin gule rose i respekt for de døde.

Planen var nå å komme seg raskest mulig inn i Polen. Her skulle vi stoppe på et marked og bruke opp våre siste zloty, men slik skulle det ikke gå. Vi ble stående på grensa i 2-3 timer. Fytterakker’n. Makan til tullball!! Ikke engang reiseleder og bussjåfør hadde opplevd verre. Etter en lang ventetid tok tollerne seg endelig tid til vår buss, men her skulle det sjekkes!! Hvert enkelt passnummer og passholders navn ble tastet inn og sjekket opp mot det polske forbryterregisteret. Heldigvis var tolleren sliten og etter et kvarters tid ga han seg. Dermed tok det ikke lang tid, før vi kunne passere grensa til Polen. Markedet ble det ikke noe av. I stedet kjørte vi rett til Swinoujcie hvor ferja ventet.

Om bord i ferje spiste vi et godt måltid, før kvelden var overlatt til hver enkelt. Det var oppe både i tax-free butikken, restauranten og diskoteket….

Dag 8, Ystad – Rena, 80 mil
Siste dag av klasseturen. Vi ankom Ystad i Sverige ved åtte tida på morgenkvisten. Heldigvis var det ingen heft i tollen denne gangen og vi kunne raskt sette kursen nordover.

Etter en lang dag kunne vi klokken halv åtte på kvelden svinge inn på Rena Torg. Endelig tilbake! Det var godt å komme hjem igjen. Torget var fullt av foreldre og familie klare til å ta imot oss

Her er vi alle - Bildet er tatt i Birkenau
(NB! Klikk på bildet for full størrelse)

Dett var dett! Takk for turen!!

Forside Skolen vår | Prosjekter | Elevsider | Ansatte
| Nettsteder | Arkiv | English

Send gjerne kommentarer om skolens hjemmesider!