Åmot ungdomsskoles nettsider!

Flere ganger tidligere har klasser fra skolen vår reist med stiftelsen Hvite Busser Til Auschwitz, for å besøke noen av de mest kjente konsentrasjonsleirene fra den andre verdenskrig. Dette var også tilfellet for årets 10.klassinger, som den 8.juni satte kursen mot Tyskland og Polen.

På klassetur!

45 elever og 12 voksne var med på den 8 dager lange reisen som fullt og helt var en foreldrearrangert tur. Her var MYE arbeid lagt ned fra turkomiteens side for å få til en vellykket avslutningstur.

Det var mange foreldre som vinket ”god tur” da bussen forlot Åmot ungdomsskole tidlig på morgenen den 8.juni. En lang busstur lå foran oss, men med jevne stopp gikk det forholdsvis greit å komme seg til København hvor fergen som skulle bringe oss til Swinoujscie i Polen lå og ventet.

Etter en morsom kveld på båten ankom vi et solfylt Swinoujscie i Polen tidlig neste morgen. Etter 75 mil i buss kunne vi endelig sjekke inn på Hotell Wyspianski i Krakow. Et flott hotell, sentralt, bare et par hundre meter fra Markedsplassen – Rynek. De fleste tok seg en tur dit før dag nummer to var over.

Dag tre ble for en stor del tilbrakt i de to kanskje mest kjente konsentrasjonsleirene fra andre verdenskrig – Auschwitz 1 og Auschwitz 2 – Birkenau. Navn som får det til å grøsse nedover ryggen på deg. Her har millioner av mennesker mistet livet og de mest grusomme handlinger har funnet sted her. Mange syntes kanskje det var utrivelig med det tunge regnet som skylte ned over oss denne dagen, men med tanke på hva som har skjedd i disse leirene var ikke tiden moden for å klage..

I Auschwitz 1

Auschwitz 2 - Birkenau

Alle elevene var godt forberedt og hadde på forhånd satt seg godt inn i hva som hadde skjedd her 60 år tidligere. Allikevel var det spesielt selv å være der og se med egne øyne og høre noen av historiene fra Auschwitz-leirene.

Tilbake i Krakow ventet god mat. Det ble også tid til en tur ut i gamlebyen i Krakow. En svært trivelig plass, med avslappet atmosfære, gatemusikk, hestedrosjer, duer og et yrende folkeliv.

Markedsplassen

Hestedrosjer i Krakow

Dag 4 startet med en tur til den lille landsbyen Wieliczka, en halvtimes kjøretur utenfor Polens tidligere hovedstad Krakow. Her ligger de verdensberømte saltgruvene som imponerer de fleste. Langt der nede under bakken ligger nemlig et utrolig nettverk av ganger og rom, dekorert med statuer..og alt er av salt!! Ganske utrolig..og mest utrolig av alt: Det fantastiske kapellet – et rom hvor trapper, bilder, statuer, golv, tak, vegger, lyskroner. Fantastisk flott!  Før vi tok den nokså halsbrekkende heisen opp til overflaten igjen passet mange på å kjøpe seg suvenirer – lamper, steiner og kunst..selvfølgelig av salt.

Tidlig på ettermiddagen var vi tilbake i Krakow sentrum. Nå var tiden din egen og alle benyttet sjansen til å handle i området rundt Markedsplassen. For mange var markedshallen det naturlige midtpunkt med sin flotte krystallgjenstander, sjakkbrett, linduker, smykker, sverd og mye mer. Alt til en svært rimelig penge. Polen er nemlig et veldig billig land å være i for oss nordmenn. Dette gjelder stort sett alt du kan tenke deg, enten det er mat eller gjenstander.

I forbindelse med middagen var det denne kvelden lagt inn et besøk fra en lokal folkedansgruppe som spilte, sang og danset for oss. Skjønt det var ikke fritt for at vi også måtte delta. Det var nemlig ikke mange som slapp unna dansegolvet denne kvelden J Artig!!

Neste dag var det fritt frem til å handle og kose seg, før vi igjen satte oss i bussen. Denne gang med kurs for Legnica. Før vi kom så langt hadde vi imidlertid en lengre stopp på et SVÆRT stort og moderne kjøpesenter. Her hadde de stort sett alt du kan tenke deg og igjen til en meget rimelig penge.

I kveldinga nådde vi byen Legnica. Et nokså nedslitt og skummelt sted hvor vi absolutt ikke fikk lov til å gå ut av hotellet. Her var det mye kriminalitet og for å unngå noe ”tull” var guiden vår nøye med å understreke dette. Vi hadde i grunn ikke noe behov for å gå ut heller, for igjen bodde vi på et veldig fint hotell. Her var ingenting å klage på.

Dag 6: Buss til Berlin. Vi ankom byen omkring klokken 14. Etter en sightseeing-runde med bussen, fikk vi 4-5 timer til fri disposisjon. Vi bestemte oss imidlertid for et felles måltid på Berlins Hard Rock Cafè! Her var det kult.

Resten av tiden i Berlin sentrum ble for en stor del benyttet til handling. Spesielt varehuset KaDeWe eller Kaufhaus des Westens som det egentlig heter, var det mange som var innom. Varehuset minner mye om Londons Harrods..

Noen av oss tok også turen til det nærmere 300 meter høye tv-tårnet. Med heis endte vi nesten 210 meter over bakken med en utrolig flott 360 graders panoramautsikt over Berlin.

Snart var det tid for å møte ved bussen og sette av gårde til hotellet i utkanten av byen. Et veldig fint hotell dette også. Vi har vært veldig heldig med hotellene på denne turen. Ikke mye å utsette der.

Etter middag ble det tid til sosialt samvær med bowling og biljard på hotellet. Artig!

Vegard i støtet

Tidlig neste morgen var det avreise med buss. En times tid nord for Berlin ligger Orianienburg. Her finner vi en av de mest kjente konsentrasjonsleirene fra 2.verdenskrig – Sachsenhausen. Vi tilbrakte et par timer her. Guiden vår, Trine, viste oss rundt og fortalte noen av de utallige historiene fra leiren. Ikke lystig, men absolutt ingen har vondt av å høre om det som her skjedde. ”Den som glemmer historien, vil oppleve den igjen”, er det noe som heter..

Omvisning i Sachsenhausen.

Etter en kort middagspause, reiste vi videre til kvinneleiren Ravensbrück. Også her var inntrykkene mange og sterke.

Snart var vi i gang med siste etappe for dagen. Og et stykke ut på ettermiddag nådde vi Travemünde. Båten ventet og vi kunne snart gå om bord. God mat ventet – spaghetti bolognese. Det ble en trivelig kveld på den fine båten.

Tidlig neste morgen gikk vi i land i Trelleborg i Sverige. En lang busstur opp til Rena lå foran oss. Ved halv sju tiden på kvelden var vi igjen tilbake på Åmot ungdomsskole, hvor spente foreldre ventet. Dermed var en strålende tur over. Mye sosialt og mange opplevelser har festet seg til minnet. Et minne for livet og et verdig punktum på grunnskolen!

Takk for en kjempefin tur alle sammen!!

Fornøyde karer!

Se vårt bildegalleri fra turen - 224 bilder

Film fra turen

NB! For å "streame" video og lydopptak fra våre sider, må du ha
Windows Media Player
Lastes ned her

Film 1
| 109 Kbps | 548 Kbps |

Film 2

Film 3

Filmene til nedlasting
Husk: Høyreklikk på filene og "Lagre som"
NB! "Tunge" filer
Del 1 (96 Mb)
Del 2 (96 Mb)
Del 3 (29 Mb)

Forside Skolen vår | Prosjekter | Elevsider | Ansatte
| Nettsteder | Arkiv | English

Send gjerne kommentarer om skolens hjemmesider!